A Zásilkovna (Packeta Group cseh tagja) Európában elsőként kezdte el használni a PackMan elnevezésű robotizált csomagszortírozó rendszert depóiban.
A Zásilkovna, a vezető csehországi technológiai cég megkezdte a PackMan robotizált csomagszortírozó rendszer használatát depóiban. A PackManek automatizált robotok, amelyek 40 x 40 x 50 cm-es csomagok szállítására alkalmasak max. 15 kg-ig. A Zásilkovna Európában elsőként vezette be ezeknek az eszközöknek, ilyen jellegű használatát. Egy töltéssel 2 órán át tudják mozgatni és szortírozni a csomagokat, ráadásul mindössze 10 perc alatt újratölthetők. A humán erőforrással válogatott csomagokhoz képest dupla mennyiséget, több mint 10,000 csomagot tudnak kezelni óránként. A robotoknak emberi közreműködésre is szüksége van a működéshez, mivel a csomagok azonosítóját manuálisan kell beolvasni, hogy a robot tisztában legyen vele, hogy hová kell vinnie a csomagot. Miután a depó munkatársa elhelyezte a csomagot a roboton, a PackMan a megfelelő helyre szállítja azt. Így a depó munkatársai azokra a feladatokra koncentrálhatnak, melyek a robotok számára nem kivitelezhetőek. A PackMan robotok és a kiegészítő infrastruktúra létesítése egy több tíz millió koronás befeketetésnek köszönhetően valósulhatott meg.
“A robotika széles körben alkalmazható technológia az iparágunkon belül. Nagyon örlülök, hogy mindössze egy év leforgása alatt be tudtam vezetni a folyamatok robotizálását cégünknél, egy nagyszerű tudományos csapat felállításával, egészen az alap ötlettől, a gyakorlati megvalósításig. Megerősítve a Zásilkovna vezető technológiai és innovációs szerepét.” – mondta Simona Kijonková, a Zásilkovna alapítója és a Packeta Group vezérigaztónője. “Egy olyan megoldást kerestünk, ami rugalmas – például bármikor szétszerelhető és szállítható, ahogy azt a Packeta Group növekedési üteme megkívánja. A PackMan robotok megfelelnek ennek a követleménynek. Amennyiben szükséges, át tudjuk őket helyezni egy másik depóba, ahol éppen nagyobb szükség van rájuk. Nem az a célunk, hogy az emberi munkerőt kiszorítsuk, hanem hogy a PackMan robotok megkönnyítsék az alkalmazottaink munkáját. Ez egy könnyen bővíthető megoldás és emellett egy robotokat használó depó óránként több mint 10 ezer csomag kezelését teszi lehetővé. Akár több robotok által szortírozott részt is kialakíthatunk egy depón belül.”
A létesítmény egy két-szintes platform, amit kis szállító szalagok vesznek körül a csomagok mozgatása érdekében. A PackMan robotok ezeken a platformokon mozognak és juttatják el a csomagokat a megfelelő szalaghoz. Egy alkalmazott olvassa be a csomagokat a bejáratnál, ami információt továbbít a központi rendszernek arról, hogy hová kell majd a csomagot irányítani – például a brünni depóba. Ezek után az alkalmazott ráhelyezi a csomagot egy PackMan-re és a rendszernek köszönhetően, az pontosan tudni fogja, hogy melyik szalaghoz kell szállítani a csomagot, hogy az onnan elszállításra kerüljön a szükséges depóba.
“A depók automatizációjának és a robotizációjának a gondolatát már három éve dédelgettük a Packeta Group-ban. Azonban a gyakorlati megvalósítás roppant nehéz, hiszen az eddigi tisztán emberi erőforással működő szortírozás is tökéletesen működik, és ezt a működő rendszert kellett a robotokkal ötvözni. Körülbelül egy éve kezdtük intenzíven a projektet. Ma a robot még nem tud mérlegelni és szkennelni, azonban a következő fázisban elkezdjük kidolgozni a válogatóplatformunk fejlesztését is (szkenner, mérleg és kamera a folyamatok lehető legnagyobb mértékű automatizálására). Tervezzük, hogy a jövőben a PackMan körüli folyamatokat is robotizáljuk, így egy másfajta ugyan, de szintén robot tudjon ketreceket is szállítani vagy gyűjtőcsomagokat összerakni. Azonban ezek csak hosszú távú tervek.” – mondta Tomáš Dort, a depórobotizációs projekt – PackMan – igazgatója.
A robot kiválasztásakor fontos szempont volt az akkumulátor élettartama. A PackMan akár 2 órán keresztül is üzemelhet egyetlen töltéssel, a töltés pedig mindössze 10 percet vesz igénybe. Akár 10 000 töltési ciklust is kibír, így nagyon hosszú élettartamú. A depókban található nagy platformok esetén emeletenként mindössze négy töltő szükséges a normál működéshez. Ezen kívül a robotok remek navigációs rendszerrel rendelkeznek. Speciális chipekkel ellátott szalagokon közlekednek, amelyeket egy központi vezérlőrendszer felé irányít. Az anyag és a kerekek nagyon jó minősége is elengedhetetlen.